Tilgivelse handler ikke om å si at det som skjedde var greit. Vi må ikke forsones med de som har gjort oss urett.
Det er en stor misoppfatning at tilgivelse betyr å godta, unnskylde eller viske ut dårlig oppførsel.
Sannheten er en helt annen:
Tilgivelse handler ikke om den andre personen i det hele tatt. Det handler om din egen frihet.
Å tilgi er å akseptere det som har skjedd, slik at du kan redusere de negative følelsene som spiser deg opp innvendig. Det handler om å frigjøre seg selv fra det emosjonelle fengselet som bitterhet og sinne skaper.
Det vanskeligste, men kanskje viktigste steget, er ofte å tilgi seg selv for tidligere feil. Vi gjør alle det beste vi kan med den innsikten og de forutsetningene vi har der og da.
Tilgivelse er forsoning med det som engang var, frigjøring fra skam og bitterhet.
Tilgivelse er å åpne for frihet til å leve i nuet.
Alt godt!
Zenoba
